aug 2015 - Cruise Oostzee (MSC Orchestra) - Ramocas

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

aug 2015 - Cruise Oostzee (MSC Orchestra)

Vakanties > 2015
Zoals met onszelf afgesproken, 10 jaar na onze huwelijksreis opnieuw een cruise. Deze keer naar de Oostzee/Baltische zee. Met de auto naar Kiel en vervolgens een rondje Stockholm, Tallinn, Sint-Petersburg, Helsinki en terug naar Kiel.
We gingen ontspannen op pad, maar toen we vanaf Hamburg zo'n 2½ uur vertraging hadden (op een reis van 4½ uur) werden we toch wel wat gestresst :-(
Na het nodige aanschuiven in files, omrijden via kleine dorpjes en de weg vragen uiteindelijk toch aangekomen bij de boot... pffff, opluchting, de vakantie kan beginnen :-)

Maar ja... als er 2.500 mensen de boot op moeten is het ook druk bij het inchecken...
Wat lekker zo'n kamer met balkon!

Op de kamer snel de koffers uitgepakt en dan opdraven voor de verplichte reddingsvestoefening. Grappig al die mensen die aan het stoeien zijn om het ding goed om te krijgen. Hopelijk hebben we hem niet nodig onderweg.
We waren ingedeeld bij de eerste lichting in het restaurant (18:30 uur, La Borghese) en hadden Nederlanders als tafelgenoten. De aankomst gevierd met een flesje wijn bij het eten (ook op de verjaardag van Agnes en op de tweede gala-avond).
Na het eten even een rondje over het dek gelopen en toen snel naar bed. Best vermoeiend zo'n reisdag.
De volgende ochtend zijn we gaan ontbijten in het buffet-restaurant. We waren vergeten hoe druk het is met zoveel mensen aan boord, er was geen tafel meer te vinden om lekker ontspannen te ontbijten. Dat gaan we de volgende dagen anders doen!

Zondag was een dag op zee, dus het schip maar even verkend.
Het waaide altijd als we op open zee waren, waardoor het ondanks het lekkere zonnetje soms best wel frisjes is. Gelukkig zijn er ook wat plekjes aan dek met wat minder wind om even van het mooie weer te genieten.

Aan het eind van de dag krijg je het dagprogramma voor de volgende dag op de kamer. Hoe laat komen we aan en vertrekken we, hoe laat zijn de excursies en wat is de dresscode voor de avond. Zondag was het de eerste gala-avond...
Later in één van de bars een lekkere cocktail gedronken, geschuifeld op de live muziek (tja... die knie van Ronald maakte de quickstep nog even onmogelijk) en de handdoekenkunst bewonderd die aan boord te vinden was.
En wat is het lekker om de dag op deze manier te beginnen. Het schip vaart tussen de eilanden door naar Stockholm, het zonnetje komt op, de meeuwen hopen op passagiers die wat brood overboord gooien (en ze hebben elke dag geluk!) en het ontbijtje wordt op de kamer gebracht :-)
In Stockholm gingen we apart op pad. Ronald ging bij zijn zus op bezoek (chinees als lunch, lekker!!), Agnes ging Stockholm bezichtigen met een excursie. Voor de engelstalige excursie waren te weinig aanmeldingen, dus is Agnes maar met de frans/italiaanse meegeweest. Toch handig als je zoveel talen spreekt :-)
Aan het eind van een mooie dag vertrekken we naar Tallinn. Elke dag vertrek onder begeleiding van een loods die van boord gaat en bij aankomst in de volgende haven weer een loods die aan boord gaat. Mooi om te zien.
Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria!
Vandaag is het de verjaardag van Agnes. Er zit een verjaardagkaartje bij het ontbijtje dat is bezorgd. Vandaag een excursie door Tallinn. Elke dag weer drukte om je busnummer te bemachtigen en wachten totdat wordt omgeroepen dat je kunt gaan.
Het centrum van Tallinn is niet zo groot. We zijn er met de bus omheen gereden en hebben in het oude centrum gewandeld. De excursieleidster wist een hoop te vertellen en had een ferme pas. We moesten moeite doen om haar bij te houden en niet uit het oog te verliezen in de enorme drukte, als drie cruiseschepen leeglopen en ±9.000 bezoekers de stad bezichtigen.
En wat zijn die schepen groot. Dat zie je pas goed als je op de kade staat. 's Avonds netjes gekleed aan tafel, het is tenslotte Agnes haar verjaardag :-)  We hadden twee vaste obers die altijd vrolijk waren. We zijn bijna elke avond na het eten naar het theater geweest. Leuke dynamische shows van zo'n drie kwartier. Zang, dans en acrobatiek, van klassiek tot frans cabaret en japanse samurai (foto's verboden).
Vandaag (woensdag) staat Sint-Petersburg op het programma. We ontbijten als we al in de haven liggen. Het schip is strak 'ingeparkeerd' tussen de drie andere cruiseschepen die er liggen. We dachten nog even dat een klein bootje plannen had om ons aan te varen, maar het bleek het drijvende tankstation te zijn :-)
Rijdende naar en door de stad zien we een hoop (lelijke) hoge woontorens en veel oude gebouwen. Er is veel verkeer in de stad, overal staan auto's geparkeerd en de lucht is nogal vies (uitlaatgassen). Niet direct de pracht en praal die we hadden verwacht. Her en der door de stad staan wel mooie gebouwen, waar we een stop maken voor een foto-momentje.
We doen ook een rondvaart op de Neva-rivier (ook hier veel mooie gebouwen aan de rivier) en gaan daarna het paleis van Catharina bekijken (met lunchstop onderweg). Ook deze gids wist ons veel te vertellen over de stad, cultuur, politiek en toestand in het land. Al met al zo'n 10 uur onderweg in Sint-Petersburg waarin je veel indrukken opdoet.
We komen de volgende dag pas laat (12:00 uur) in Helsinki aan, dus alle tijd om rustig op ons balkonnetje te ontbijten en het naderen van de stad te bekijken. Ook hier staat weer een excursie op het programma, de bezichtiging van de stad en een buitengelegen oude boerderij waar paarden worden gehouden.
Op de paardenboerderij krijgen we een lekker stukje taart met koffie en maken dan een rondje langs de paarden. Wat een mooie beesten zijn het toch, en ze laten zich bijna allemaal aaien. Op de terugweg stoppen we nog even op een plein in de stad, waar Agnes een fins boek van Sibelius koopt, om daarna weer terug aan boord te gaan.
Vanavond is het de tweede gala-avond, tijd om ons weer mooi aan te kleden :-)
Onze laatste dag is weer op zee, als we van Helsinki terugvaren naar Kiel. De dag begint wat somber, maar het zonnetje breekt ook vandaag gelukkig door. Tijd om rustig aan te doen, het laatste ontbijtje op het balkon, alle indrukken te verwerken, een laatste kopje koffie te nemen en aan het eind van de dag de koffers in te gaan pakken.
Na een mooie zonsondergang, volle maan in de nacht en op het balkon genieten van de opkomende zon in Kiel, is een mooie vakantie weer voorbij. Nog een laatste ontbijtje in het restaurant van het schip, de koffers zoeken en dan de rit naar huis.