jun 2013 - Rondreis Schotland - Ramocas

Hoofdmenu:

jun 2013 - Rondreis Schotland

Vakanties > 2013

Agnes en Fabiënne hebben een 10-daagse rondreis in Schotland gemaakt. Samen met 50 anderen in een bus en genieten van het mooie landschap.

Dag 1 was de rit van Apeldoorn naar Rotterdam en 's nachts (na een hapje eten en lekker slapend) de overtocht naar Hull.

Dag 2 was een lange dag. De tocht van Hull naar Edinburgh was rond de 420 km. Onderweg is gelukkig wel veel moois te zien, dus het is absoluut niet vervelend. Ook het gezelschap in de bus was prima.

Bij de grens met Schotland natuurlijk even een plaatje gemaakt :-)

Zo rond 16:00 uur kwamen we in Edinburgh aan en konden daar even rondkijken. Een mooie plaats waar veel oude gebouwen te zien zijn. Anderhalf uur is dan zo voorbij. Nog even snel een mooie trui voor Ronald kopen en dan de volgende etappe naar het hotel...

De eerste overnachting in Schotland was achteraf gezien in het mooiste hotel. Geen culinaire hoogstandjes, wel gewoon goed eten en lekker slapen :-)

De volgende ochtend (dag 3) weer vroeg op pad met toch wel een erg leuke bestemming... Schotland's kleinste whisky-stokerij in Pitlochry. Gelukkig mochten we ook proeven en voor thuis ook maar een lekker flesje meegenomen!

Onderweg naar de volgende bestemming, kasteel Dunrobin in Golspie, nog zeehonden gezien. Het kasteel heeft prachtige tuinen, maar vereist wel enig traplopen. Monkey (valk) en Bonzi (uil) hebben ons onder begeleiding van de valkenier nog een mooie show gegeven en lieten ons zelfs dichtbij komen :-)

Daarna op weg naar onze volgende slaapplaats met zoals ondertussen gebruikelijk een korte plaspauze op de mooiste plekjes. Onderweg zijn er ook veel schapen met lammetjes te zien. Hier in de wei, maar ook regelmatig midden op de weg, zodat we iets later dan gepland op onze bestemming (Thurso) aankomen :-)

Op dag 4 was het weer vroeg uit de veren, ontbijten en toen naar de boot om over te varen naar de Orkney Islands. Aan de overkant een lekkere bak koffie en daarna het eiland bekeken. Ook hier weer prachtige vergezichten. Helaas wat bewolkter dan gisteren, maar dat hoort ook bij Schotland.

De overblijfselen van het 5.000 jaar oude dorp Skara Brae zijn ouder dan de piramides. Ook moest St. Magnus Cathedral natuurlijk even op de foto :-)

De volgende ochtend (dag 5) weer vroeg op pad om al afdalend naar het zuiden meer van het mooie landschap van Schotland te bewonderen. Er staat veel in bloei, wat regelmatig een kleurrijk schouwspel oplevert.

Waar je ook komt, de natuur is werkelijk overal prachtig. En zo af en toe kwamen we ook nog in de bewoonde wereld :-)

En met zo'n adembenemende zonsondergang, te zien vanuit ons hotel, kijken we terug op een prachtige dag!

Op dag 6 hebben we Inverewe Garden bezocht waar meer dan 300 soorten rhododendrons te zien zijn. De tuinen zijn zo groot dat we zijn verdwaald :-)  Bij de derde ronde hebben we eindelijk de goede afslag genomen en zagen we de groep weer. Zij hadden de lunch al op, wij konden nog net even snel wat aangelengde soep en broodjes naar binnen werken :-)

Geïnteresseerd vogeltje...

...geïnteresseerde meute...

...geïnteresseerd in wat er onder die rok zal zitten :-)

Op dag 7 was het wereldberoemde Lochness onze bestemming. Onderweg weer gestopt in de prachtige natuur (Garve). Water hebben ze hier in Schotland genoeg. Helaas hebben we 'het monster' niet zien zwemmen, maar wel Schotse Hooglanders. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb toen een pluche variant voor Ronald meegenomen.

Na een boottochtje op Loch Lochy en een overnachting in Fort William, zijn we (dag 8) naar het station geweest waar de stoomtrein 'The Jacobite' (uit Harry Potter) passeert. Daarna naar het Caledonian Canal waar boten door 8 opvolgende sluizen 9 meter hoogteverschil overwinnen. Daar zag ik ook 'mijn' bootje liggen :-)

Onderweg naar ons laatste hotel nog getrakteerd op authentieke Schotse doedelzak-muziek door een man in een mooie outfit en voor koffie gestopt in een oud en muf ruikende taveerne in Inverarnan (Loch Lomond).

Op dag 9 gingen we weer op weg naar Hull met onderweg een stop in Gretna Green, waar lang geleden de mogelijkheid bestond om al op 16-jarige leeftijd te trouwen. Met de laatste blikken op de prachtige natuur en een mooie zonsondergang bij vertrek met de boot naar Rotterdam, zit deze mooie vakantie er helaas weer op.