okt 2018 - Brig, Zwitserland - Ramocas

Hoofdmenu:

okt 2018 - Brig, Zwitserland

Vakanties > 2018
Deze vakantie was een volledig georganiseerde reis, met de bus van EffeWeg.nl naar Zwitserland!
Even wennen, een bus vol met mensen in plaats van met z'n tweetjes in de auto, maar wel als voordeel dat je zelf niets hoeft uit te zoeken en te regelen. Maar even kijken hoe het bevalt :-)
za 13 okt - De eerste dag start met het zelf naar Nieuw-Dijk (bij Didam) rijden om daar op de bus te stappen. We zijn blijkbaar niet de enigen, want er vertrekken wel zo'n 15-20 bussen. Deze dag bestaat uit de (lange) reis naar Kehl-Kork in Duitsland waar we een tussenstop-overnachting hebben. Onderweg nog gestopt in Spiers (Speyer) waar we twee uurtjes de stad mochten bekijken.
Kehl-Kork is maar een klein dorp waar weinig is te beleven, maar ze hebben gelukkig wel bier (en rare standbeelden) :-)
zo 14 okt - Dag 2 bestaat uit de (bus)reis naar Gstaad, van waaruit we met de Golden Pass-trein naar Montreux rijden, om van daaruit met de bus naar ons hotel (Good Night Inn) in Brig gebracht te worden. Daar blijven we 5 nachten. Het hotel is prima, het eten (half-pension) soms wat minder, maar gezien de goede prijs van de reis en de hoge prijzen in Zwitserland hebben we niets te klagen.
Gedurende de vakantie zitten we veel in de bus, treinen en gondels, dus veel van de foto's bevatten helaas reflecties van de ramen, ook vanwege het prachtige weer met de sterke zon. De uitzichten zijn echter vaak adembenemend mooi. Gstaad is een leuk (maar duur) stadje, waar je schijnbaar korting krijgt als je een bepaald type vette Mercedes rijdt :-)   Ook het toilet in het restaurant is bijzonder...
ma 14 okt - Op dag 3 zijn we naar het hoogste punt van de Simplon-pas gereden (regenachtig maar erg mooi), mochten we de Altstadt in Brig bekijken, zijn naar Fiesch gereden om de Aletsch-gletsjer vanaf de Eggishorn te bekijken en sloten we de dag af met een rondje door Brig met de Simplon Express :-)
Het is vandaag een bewolkte, maar gelukkig droge dag. Boven op de bergen is het lekker koud, dus maar goed dat we de winterjassen hebben meegenomen (al hebben we die de andere dagen niet meer nodig gehad).
De mist kan ook snel toeslaan. Toen we de Eggishorn opgingen konden we nog naar beneden kijken, even later was de top in dikke mist gehuld.
di 15 okt - Dag 4 bestond (gelukkig) ook uit treinreizen en de bergen in. Vandaag gingen we met de bus naar Täsch, van daaruit met de trein naar (het autoloze) Zermatt om daarna met de tandradbaan de berg de Gornergrat op te gaan. Daar hebben we een heerlijke tijd vertoefd om pas op het laatste moment weer de treinen terug te nemen. De bus heeft ons toen weer teruggebracht naar het hotel in Brig.
wo 16 okt - Dag 5 liep wat anders dan gepland vanwege onderhoud aan het spoor en een niet betrouwbare kabelbaan. We zijn met de bus naar Vallorcine gereden (i.p.v. Martigny) en daar op de Mont Blanc Express naar Chamonix Mont-Blanc gestapt. In plaats van met de tandradbaan naar boven te gaan of naar de Aiguille du Midi, konden we alleen met de kabelbaan naar het tussenstation.
Het uitzicht vanuit de bergen blijft natuurlijk geweldig en je ziet pas goed hoe nietig de huizen daarbij zijn. Ook nog het geluk gehad een paar parapenters de berg af te zien lopen. Daarna nog even lekker in Chamonix rondgelopen, een aandenken achtergelaten en wat gegeten. Op de terugweg naar Brig zijn we nog gestopt bij de Felsenkirche in Raron. Terug in Brig naar Naters gewandeld om het oude dorp en de doodshoofden te bekijken, brrrr...
do 17 okt - Op dag 6 stond eerst een busrit naar het Lötschental op het programma. Na genieten van het uitzicht (en kopen van een houten masker) op weg gegaan naar Saas Fee, waar we met de kabelbaan de berg op zijn gegaan om te genieten van het uitzicht. Op de terugweg naar Brig zijn we wezen kijken bij een stuwmeer en hebben aan het eind van de middag de modelspoorbanen van het hotel mogen bezichtigen.
vr 18 okt - Dag 7 was helaas alweer de start van de weg terug naar Nederland. Na een korte wandeling over een erg lange hangbrug zijn we naar Luzern gereden. Daar mochten we zo'n 3 uur rondkijken, waarna de rit vervolgde naar Hotel Hirsch in Kehl-Kork. Waar anderen klaagden over een kleine kamer met krakende bedden hadden wij gelukkig een zeer riante kamer (2 slaapkamers en een grote badkamer) :-)
za 19 okt - Dag 8 van de vakantie bestond uit het laatste stuk naar Nederland rijden. Omdat we niet voor 17:30 aan mochten komen bij het verzamelpunt in Nieuw-Dijk, kregen we nog even de tijd om in Oberhausen rond te kijken. Na een lekker biertje aldaar waren snel op het verzamelpunt en konden we het laatste stukje met de auto naar huis rijden. Helaas het einde van een mooie vakantie :-)